söndag 27 maj 2018

Enklare bröds rostebröd

Rör ihop, jäs över natten, skrapa ut den kletiga degen på frön. Jag tog solrosfrön, sesamfrön och vallmofrö istället för linfrö både i och utanpå brödet. Dra ut och vik ihop degen och lägg i form. Jäs igen en timme och grädda sedan. Mitt bröd gjorde jag på vanligt kärnvetemjöl, inte vetemjöl special. Kanske hade det blivit högre med special men helt ok blev det. Inkråmet småpipigt med massor av små små jäshål. Brödet är fortfarande saftigt efter ett par-tre dagar. Som rostebröd? Jag tycker nog att detta passar bra utan att rosta, rostningen förhöjer inte ätupplevelsen. Som rostebröd är vattenfranska och havrebrödet godare. Var det ett enkelt bröd att baka? Knådfritt, ja, men att arbeta med en skön deg är ju en av de saker som gör bakning härligt. Degen var väldigt kletig och hanterades med degskrapa och så lite hand som möjligt. Det är bra med bröd som man kan lämna att jäsa länge tycker jag, då känns det som de sköter sig själva.

Inga kommentarer: