fredag 4 september 2009

Bekämpa fruktflugor

Vårt äppelträd med sorterna Transparent Blanche och Gul Rickard (höst/vinterfrukt) har massor av frukt. Tyvärr är Transparent Blanche väldigt dålig i år och frukten ruttnar nästan uppe på trädet. All fallfrukt i olika stadier av förruttnelse drar till sig fruktflugor som flyger upp som små svärmar runt högarna av äpplen. Köket blev snabbt också invaderat av de små irriterande flugorna. Morgan kom ihåg ett knep med vinäger som skulle dra till sig flugorna och jag kom ihåg att det måste vara några droppar diskmedel i blandningen av vatten och vinäger/lite ättika så att ytspänningen förvinner. Vinägerdoften drar åt sig flugorna och när de går ner för att suga i sig lite så tror de att de kan landa på ytan. I normala fall klarar de antagligen det men med några droppar diskmedel i vattnet faller de igenom och sjunker till botten. Det fungerar! Morgan räknade idag till 53 fluglik i botten av glaset med blandningen och inte en enda levande fluga i köket.

3 kommentarer:

IET sa...

Tänkte bara skriva en kommentar så att du vet att någon varit här. Vet inte riktigt hur jag hittade hit - genom att klicka än här, en där tror jag.

Skulle vara roligt att se mer bilder.
Jag tittar in igen. :-)
/IET

Eva i Väderstad sa...

Hej IET, roligt att du hittat hit!
Jo det är förstås roligare att besöka bloggen när det är mer bilder, men det är ju lite extra pyssel att lägga in bilder... Fruktflugeliken i glaset hade jag tänkt fota men de hann bli räknade och uthällda...Fast kanske var det inte den sortens bilder du menade att du ville se?

i D A sa...

Svar: Jag bloggar ifrån blogg.se ^^