tisdag 28 augusti 2018

Saltå kvarns kornbröd

Ett recept jag hittade en gång när jag letade på nätet efter kornbröd. När jag nu äntligen kom mig för att baka det upptäckte jag att jag bara hade lite korngryn kvar. Jag tog dem som fanns och la till mathavre istället. Brödet görs på surdeg så jag använde en äggstor klump från min "gårdagens deg-klump" där jag inte haft med någon jäst de senaste bakningarna. I den var det också lite graham och rågmjöl. Surdegen dag 1 jäste på fint så jag lät den arbeta vidare dag 2 också utan att tillsätta 5 gram jäst som receptet föreslog. Brödet blev väldigt saftigt. Stor del rågmjöl och kanske lite mycket honung,  80 gram gjorde brödet sött och honungsdoftande. Långjäst och lång tid i ugnen, 1,5 timme. Tyvärr är degar med mycket råg i lite tråkiga att hantera tycker jag. Tror inte jag kommer att baka det igen. Vetedegar är skönare och roligare att hantera. Och honungssötman var lite för tydlig för min smak.

Inga kommentarer: